Friday, September 27, 2013
0 comments

Peliharalah Kehormatan Isteri Anda

8:33 PM
SURAT daripada seorang bakal ayah kepada pihak hospital meminta tidak ada seorang pun doktor lelaki terlibat dalam proses bersalin isterinya.

Kepada bakal-bakal ayah semua, apa kata, kita adakan solidariti membantah penglibatan doktor lelaki dalam proses bersalin isteri?

Saya percaya wanita lebih ramai dari lelaki yang menjadi doktor. Tidak ada sebab doktor lelaki perlu terlibat dalam bidang perbidanan.

Tidak ada sebab aurat isteri perlu didedahkan kepada doktor lelaki yang bukan muhrim.

MARUAH SEORANG ISTERI, DAYUS SEORANG SUAMI

TAHNIAH buat SUAMI yang BERANI seperti yang tertera dalam surat ini.

Ini perjuangan yang patut ditegakkan di Malaysia. Suasana Malaysia bukan dalam keadaan DARURAT seperti di SYRIA. Masih ada option untuk MEMILIH DOKTOR PEREMPUAN.

Ramai sebenarnya suami berjuang dalam hal ini. Tapi ianya suam-suam kuku sahaja sama ada tidak mendapat sokongan atau dimarah, diherdik bahkan diugut oleh staff-staff perubatan. Ugutan berbentuk 'membiarkan isteri terkapai-kapai mengerang kesakitan mahu bersalin atas sebab kononnya si SUAMI banyak SONGEH.'

Bukan semua hospital sebegini malah ada yang memang sangat bagus dan menghormati permintaan BAKAL AYAH dan BAKAL IBU. PENGAMAL PERUBATAN sebegini memang LAYAK untuk MENERIMA PUJIAN DAN PENGHORMATAN.

Malangnya segelintir PENGAMAL PERUBATAN PERNAH MELENTING dengan status-status sebegini.

Tanya diri anda, adakah anda (doktor perempuan) rela 'MEMBUKA' di hadapan RAKAN SEKERJA LELAKI ANDA?

Tanya diri anda, adakah anda (doktor lelaki) rela ISTERI ANDA 'MEMBUKA' di hadapan RAKAN SEKERJA LELAKI ANDA?

Pasti TIDAK bukan?

Malah kebanyakan kenalan, saudara, dan sahabat saya yang terlibat dalam bidang perubatan, mereka sendiri memilih untuk BERSALIN TANPA DOKTOR LELAKI. Itu anda, yang 'punyai keistimewaan' dan 'diberi keistimewaan'.

Jadi adakah salah kami ORANG AWAM memperjuangkan hal yang sama?

Buat PARA MENTERI yang punya KUASA, jika negara lain yang BUKAN NEGARA ISLAM boleh amalkan HAK UNTUK MEMILIH DOKTOR PEREMPUAN, kenapa TIDAK MALAYSIA?

Buat PARA SUAMI, teruskanlah PERJUANGAN MEMPERTAHANKAN MARUAH ISTERI KITA.

Sumber: FB

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
Top